Close

Najnovšie

Pracovné odevy pre extrémne poveternostné podmienky
Bezpečnosť a komfort v nepriaznivých podmienkach   Pracovné odevy sú základným prvkom bezpečnosti a pohodlia...
by Tomi Kučka
Ako vybrať pracovné oblečenie na leto
Leto prináša so sebou výzvy, ktoré sa týkajú nielen teploty, ale aj bezpečnosti pri práci. Pri výbere letného...
by Tomi Kučka
Lacné pracovné odevy vďaka nadviazaniu veľkoobchodnej spolupráce s naším eshopom www.pilex.sk
Prečo by mala Vaša firma využiť veľkoobchodné zľavy na ochranné pracovné pomôcky a oblečenie.   V každom podniku je...
by Tomi Kučka

Prečo chodím do práce na bicykli?

| Autor: Tomi Kučka | Kategórie: Cyklistika, VŠETKY ČLÁNKY

V tomto článku sa pozrieme na dôvody, prečo je dobré zvážiť jazdu do práce na bicykli. Aký pozitívny vplyv to môže mať na tvoje zdravie, životné prostredie, ale aj na tvoju finančnú situáciu.

Tento článok nadväzuje na video, ktoré nájdeš na našom youtube – Ako som jazdil celý mesiac iba na bicykli.

Prečo som začal ja

Začal by som tým, prečo som vlastne začal do práce chodiť na bajku ja. V prvom rade je potrebné podotknúť, že ja mám prácu od domu len necelé 3 kilometre. Napriek tomu som do nej vždy chodil len na aute. Keď teda nepočítam pár jázd bajkom, keď bolo auto v servise. Vždy som si to nejak sofistikovane odôvodňoval. Však bez auta v dnešnej dobe? Čo ak bude treba ísť rýchlo tam alebo hentam...

V podvedomí som však vedel, že dochádzať takýto kúsok autom je naozaj len väčšie a väčšie rozmaznávanie mojej maličkosti. Keď to skrátim, jedného dňa to vo mne vybublalo a objektívnym okom som zhodnotil, že mi nedáva zmysel „plytvať autom“ tam, kde ho vyslovene nepotrebujem. Plytvanie autom okrem výdavkov na PHM samozrejme znamená aj amortizáciu auta.

Čo som zistil

Jednou vetou by som to popísal asi takto: „Už prvý týždeň som si dochádzanie do práce bajkom doslova zamiloval“.

Keď to rozvediem, tak určite musím spomenúť, že ja niesom srdcom úplne cyklista. Nejaké cyklovýlety ma moc neberú. Keď som dlhšie na bajku tak ma bolí zadok. Ten pocit fakt neznášam. Avšak v mojom konkrétnom prípade to mám do práce len niečo okolo 8 minút. To je za mňa fakt ideál na raňajšie prebudenie. Jemne sa zadýcham na čerstvom vzduchu ale aj prekrvím celé telo. Jednoducho tých 8 minút ráno mi stačí na to aby som začal deň oveľa šťastnejší a produktívnejší ako keď som chodil autom. A cesta domov zas funguje ako sprcha na všetky úlohy z práce. To v preklade znamená, že sa počas cesty domov mentálne vzdialim od práce a úloh, ktoré ma čakajú, keď tam znova prídem. Toto je pre mňa absolútna novinka. Pretože, keď som chodil autom tak som skoro vždy hlavou pracoval ešte aj po príchode domov. Je až neuveriteľné ako taká malá zmena môže mať taký veľký dosah. 8 minút na bajku stačí aby sa mi vyplavili endorfíny. Tie úplne odstrčia starosti a myšlienky z práce. A domov prídem „čistý“.

Dopad na životné prostredie

Úplne organicky sa ku mne po pár týždňoch dostala téma dopadu na životné prostredie. Podľa Európskej cyklistickej federácie cyklista uvoľní 21 g CO2/km - tu sa počíta s tým že 5g je výroba bajku + obmena komponentov a 16g priemerná spotreba kalórií jazdca. Zatiaľ čo pri dochádzaní autobusom to je 101 g CO2/km. Pritom priemerne 1km na aute v ktorom je 1 pasažier je to 271g CO2/km - tu je zahrnutá priemerná výroba auta, štandardné servisné zásahy a samotné spaľovanie pohonných hmôt. V skratke, jazda na bicykli je 13x ekologickejšia - to je fakt neuveriteľné číslo. Mne to priemerne vychádza 100km mesačne, ktoré najazdím do práce a z práce. To vychádza že pri jazde bicyklom vyprodukujem zhruba 2,1kg CO2 namiesto 27kg CO2, ktoré som produkoval na aute. Či je 25kg ušetreného CO2 mesačne málo alebo veľa je otázka na iných. Ale verím, že aj malé kroky sa počítajú. Každý mesiac šetrím peniaze a planétu ale hlavne svoje zdravie. Ako fyzické, tak aj mentálne. Buďme realisti. Ľudia vždy pozerajú hlavne na seba. Preto aj ak Ťa nepresvedčí ekonomická alebo ekologická otázka, nevadí. Vedz však, že vyššie spomínané benefity pre jednotlivca za to naozaj stoja.

Ekonomický rozmer

Každý to máme do práce inak ďaleko. Preto aj suma toho čo ušetríme pri výmene auta za bicykel je u každého iná. Ale napr čo sa mňa týka, tak pri 100km mesačne s priemernou spotrebou 8l/100km ušetrím na nafte cca 14,-€. Od 1.4.2023 je zákonom daná náhrada za amortizáciu vozidla 0,239 eur/km. Toto však samozrejme použijem len ako orientačný údaj. Pretože u drahších áut je to aj niekoľkonásobne viac.

Ale dajme tomu, že rovnica by mohla vyzerať takto 100km x 0,239€ = 23,9€ + 14€ = 37,90€

Či to je veľa alebo málo neviem. To si každý musí zvážiť. Ešte od toho samozrejme treba odpočítať servis bajku. To mne vychádza tak 30€ - 40€ročne.

A mám tu ešte jeden TIP pre tých čo sú zvyknutí chodiť nakupovať autom ale neboja sa experimentovať.

My sme doma zaviedli ešte ďalšiu podmienku. A to takú, že aj na nákupy sa chodí len bajkom. Počet nákupov sa logicky zvýšil ale priemerná hodnota nákupu zas rapídne klesla. Pochopiteľne za to môže obmedzený priestor v ruksaku. Človek nakupuje oveľa efektívnejšie. Nekupuje zbytočne nič navyše. Nám sa takto darí šetriť 20-25% mesačných nákladov na štandardné nákupy v potravinách. Dá sa to veľmi dobre odsledovať vďaka účtu, ktorý je vyhradený iba na nákupy.

 

Tu je pár bodov, prečo je dobré dochádzať do práce bicyklom pre jednotlivca ale aj pre spoločnosť ako celok:

  • Zdravie a fyzická aktivita: Jazda na bicykli zlepšuje kondíciu, posilňuje svaly, znižuje riziko srdcovocievnych chorôb a pomáha v prevencii obezity. Zároveň prispieva k zlepšeniu trávenia a podpore imunitného systému.
  • Udržateľnosť a ekológia: Jazda na bicykli prispieva k zníženiu emisií skleníkových plynov, čím pomáha v boji proti klimatickým zmenám. Zároveň znižuje závislosť na automobiloch a zlepšuje mestské prostredie.
  • Finančná úspora: Jazda na bicykli znižuje náklady na dopravu, ako sú palivo, parkovné či údržba automobilu.
  • Redukcia stresu a zlepšenie nálady: Fyzická aktivita, ako je jazda na bicykli, pomáha znižovať stres a zlepšuje náladu.
  • Zvýšenie energie a produktivity: Pravidelné bicyklovanie zvyšuje hladinu energie a zlepšuje koncentráciu, čo vedie k zvýšenej produktivite v práci.
  • Zlepšenie spánku: Fyzická aktivita, ako je jazda na bicykli, prispieva k lepšiemu spánku.
  • Sníženie dopravnej zápchy: Jazda na bicykli znižuje počet áut na cestách a tým zlepšuje dopravnú situáciu.
  • Zvýšenie kvality života: Jazda na bicykli prispieva k zvýšeniu spokojnosti a zlepšeniu kvality života. Som naozaj spokojnejší aj keď neviem presne definovať prečo ????
  • Zvýšenie zeleného povedomia: Bicyklovanie do práce zvyšuje povedomie o dôležitosti ochrany životného prostredia a udržateľného životného štýlu. Určite aktuálna téma už teraz.

 

Na koniec musím určite spomenúť minimálne 3 vychytávky, ktoré mi spríjemňujú jazdu na bajku. Rovnako som ich spomenul aj vo videu.

Ja si neviem predstaviť jazdu na bajku bez neprefúkavej bundy, ktorú mám vždy so sebou. V prechodnom období to je doslova nutnosť. V lete mi už viackrát zachránila kožu, keď ma na bajku postretla búrka. Už som to spomínal viackrát ale za mňa je aktuálne super voľba bunda TRAMONTANE. Je neuveriteľne spratná. Dá sa poskladať do vrecka ktoré je jej súčasťou. Veľkosť tohto vrecka je cca v rozmere 330ml plechovky. To je veľkosť, ktorú natlačíš takmer hocikam. Vrátane kapsičky na bajk. Je tiež veľmi ľahká. Váži len 120g, takže mať ju stále so sebou ma vôbec neobťažuje. Dokonca k nej mám aj samostatné video – pozri tu – BUNDU TRAMONTANE poskladáš za 10 sekúnd!

 

Druhou vecou, ktorú som používal v chladnejších dňoch minulý rok sú neoprénové rukavice IMPACT DUTY WINTER MK II. Tento rok sa mi nechcelo a vlastne som ani nemal dôvod hľadať iné rukavice, do mínusových teplôt. Jazdil som aj keď bolo -10 a tepelný komfort bol absolútne ok. Treba však podotknúť, že moja cesta do práce na bajku je v pohode do 10min. takže s hodinovými jazdami v -10 nemám skúsenosti.

Každopádne rukavice sú určené na taktické použitie. Čo je ideálne vlastne aj na bajk. Pretože majú protišmykový úchop. Tiež niesú nezmyselne hrubé a veľmi dobre sa v nich dá manipulovať s veľa vecmi. Majú nastaviteľné manžety, takže si rukavice môžem kľudne zapnúť aj na bundu.

 

A nakoniec tu máme cyklistické nohavice WINTER PRO od Xtechu!

Hrubšie legínoidné nohavice na vstavané naťahovacie traky s vložkou. Traky a vyvýšený pás sú jednoducho na bajk MEGA! Máš stále zakryté kríže. To môže byť pri zle zvolenom oblečení fakt problém. Nohavice sú funkčné a vďaka DRYARNu skvele odvádzajú pot. Materiál Q-skin zas zabraňuje množeniu baktérií. Toto špeciálne vlákno je totižto baktériostatické. Dokonca je obohatené iónmi striebra. Cyklistická gélová vložka má ergonomický tvar. Extrémne spríjemňuje sedenie na bicykli. Navyše jej povrch je vytvorený z priedušného antibakteriálneho materiálu. V preklade, pot sa skvele odvádza aj z intímnych partií a v okolí vložky sa nemnožia baktérie, ktoré by mohli napríklad spôsobovať aj zápach.

Close